Pohanková kaše s ovocem a kokosovými plátky

21.07.2019

50 g pohanky - loupaná, lámanka

200 ml mléka

10 g vanikového proteinu

10 g kokosových plátků

borůvky

Pohanku si večer nasypejte do mističky a zalijte mlékem, nechte do rána bobtnat. Směs pohanky dejte na nepřilnavou pánev, přisypejte protein, důkladně promíchejte a na mírném plameni vařte do požadované hustoty. Pozor, je to jen chvilka 1-2 minuty maximálně. Kaši nalijte zpět do mističky, přidejte borůvky a kokosové plátky.

NUTRIČNÍ INFORMACE (1 PORCE)

Kalorie: 1600 kJ
Bílkoviny: 23 g
Sacharidy: 48 g (z toho 3 g vlákniny)
Tuky: 12 g

Chcete si pochutnat a navíc získat mnoho zdraví prospěšných živin? Tak pohanka je ideální výběr. Bezlepková potravina s maximem živin. Z výživového hlediska je pohanka považována za velmi kvalitní potravinu. Obsahuje cca 11% bílkovin, které mají vysokou biologickou hodnotu (aminokyseliny jsou zde ve skoro optimálním poměru pro člověka). V pohance se hojně nachází vláknina, a to oba druhy, rozpustná i nerozpustná. Pohanka je také důležitým zdrojem zinku, mědi, selenu a manganu. Z vitaminů obsahuje hlavně B1 , B2 , B3 (niacin), E a C. Pohanka je však výjimečná hlavně obsahem rutinu (vitaminu P). Tato látka (ve skutečnosti jde spíš o komplex látek) patří mezi rostlinné flavonoidy. Rutin zvyšuje pružnost cév a posiluje jejich stěny, tím je chrání proti popraskání. Může tedy pomoci při všech zdravotních problémech, které s tím souvisí - křečových žílách, popraskaných žilkách v obličeji, sklonu ke krvácení (z nosu, dásní), příliš silné menstruaci (rutin prý dokonce dokáže oddálit blížící se menstruaci nebo zkrátit tu, která už probíhá). Rutin v těle funguje ve spolupráci s vitaminem C (navzájem podporují svou schopnost působit v těle jako antioxidant). Pokud chcete zvýšit využitelnost jednoho z nich, je třeba hlídat si i spotřebu toho druhého.

Lámanka 

•  Kaše - lámanku uvařte v rostlinném nápoji, přidejte špetku soli a oslaďte sirupem podle libosti. 

•  Placičky, karbanátky, sekaná - uvařenou lámanku ochuťte, přidejte vejce nebo Hrašku nebo pomleté lněné semínko, vařenou zeleninu, v případě potřeby pomixujte a tvarujte placičky. Pečte v troubě. Lámanku můžete přidat i do bramboráků. 

•  Zavářka do polévky, nákypy a dortové korpusy - připravíte stejně jako z krup. 

•  Krém nebo pudink - v rostlinném mléce uvařenou pohanku rozmixujte ponorným mixerem, dochuťte sirupem a ozdobte sezonním ovocem a ořechy. 

•  Pomazánky - možnosti jsou neomezené: můžete rozmixovat s cibulkou, pečeným česnekem, bylinkami. Výborný je pohankový hummus se sušenými rajčaty - rozmixujete lámanku namočenou na 10 hodin, sterilovanou nebo uvařenou cizrnu a na 20 minut namočená sušená rajčata.

Zdroj: https://www.countrylife.cz/